قابلیت و فناوری HDR در عکاسی چیست و چه تاثیری بر روی عکس می گذارد؟

HDR مخفف High Dynamic Range و به معنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده است. حتما تا به خال بر روی تنظیمات و قابلیت های دوربین گوشی موبایل خود به آن برخورده اید. در این آموزش می خواهیم بدانیم که HDR دقیقا چه کاری می کند و چه زمان به این قابلیت نیاز است.
قابلیت و فناوری HDR در عکاسی چیست و چه تاثیری بر روی عکس می گذارد؟

فعال کردن گزینه HDR در منوی عکاسی دوربین گوشی به چه دردی می خورد؟

این قابلیت امروزه در اکثر دوربین های گوشی و حتی تبلت ها قرار دارد اما شاید نمی دانید دقیقا چه موقعی بهتر است تا آن را فعال کنیم؟! در این مطلب با مجله ویبره موبایل همراه باشید تا با این ویژگی بهتر آشنا شده و آن را موشکافی کنیم و بدانیم چه زمانی نیاز است تا آن را روشن کنیم.

ابتدا باید این نکته را ذکر کرد که استفاده همیشگی از این قابلیت در عکس ها مناسب نیست و لذا در برخی شرایط ممکن است فعال کردن آن نتیجه‌ی مطلوبی نداشته باشد.

HDR با عکس ها چه می کند؟

همانطور که گفته شد HDR به معنای محدوده‌ی دینامیکی گسترده یا بالا، موجب افزایش محدوده دینامیکی تصویر می شود و در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن است. 

زمانی که شما قرار است سوژه ای را با دوربین ثبت کنید و محیطی که قرار است از آن عکس گرفته شود به گونه ایست که سوژه و یک منبع نور با شدت قرار گرفته اند، اگر دقت کرده باشید عکسی که می گیرد به گونه ای است که اطراف و سوژه تقریبا در عکس تاریک هستند و منبع نور اجازه نداده است که سوژه های اطراف روشن بیافتند یا جزئیات فضای اطراف منبع نور به درستی مشخص نیست، به علت اینکه لنز دوربین بیشتر نور دریافتی را ثبت کرده است! به عکس زیر بدون ویژگی HDR دقت کنید و اکثرا محیط و سوژه های عکس کم نور هستند یا جزئیات روشنایی مناسبی ندارد و دقیق مشخص نیستند و آنچه که به صورت واقعی تر است در عکس ها مشاهده نمی شود.

اکنون ویژگی HDR را فعال کرده و دوباره عکس برداری می کنیم.

در عکس دوم مشاهده می کنید با توجه به اینکه منبع نور داریم ولی محیط و سوژه ها به علت نور رو به دوربین تاریک نشده اند و به واقعیت و آنچه با چشم نگاه می کنیم نزدیک تر هستند از طرفی جزئیات اطراف منبع نور نیز به خوبی قابل مشاهده است.

 برای استفاده از HDR به جای یک تصویر به 3 تصویر نیاز داریم، هر تصویر با میزان جذب نور متفاوتی گرفته شده و لذا جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این 3 تصویر، متفاوت است.

با استفاده از یک نرم‌افزار ویرایش تصویر بهترین بخش‌های هر یک از 3 تصویر گرفته شده انتخاب و با هم ترکیب می شوند. در گوشی‌ هایی که دارای قابلیت HDR هستند، انتخاب نواحی مناسب هر عکس و ترکیب آنها، توسط گوشی صورت خواهد گرفت. مانند تصویر زیر 3 عکس با نور متفاوت گرفته می شود.

با فعال کردن HDR طبیعی است که عکاسی با تأخیر صورت بگیرد چرا که باید کمی صبر کنیم تا حداقل سه تصویر گرفته شده، پردازش و ترکیب شوند.

در تصاویر دیگری که در پایین تر مشاهده می کنید تفاوت های عکس های معمولی و عکس هایی که با قابلیت HDR گرفته شده اند را بهتر مشاهده می کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید این است که ویژگی HDR در تلویزیون‌های جدید، با قابلیت HDR که در عکاسی وجود دارد کاملاً متفاوت است. متأسفانه با وجود تفاوت های گسترده این ویژگی در هر دو مورد از یک نام استفاده می کنند و همین مسئله ممکن است باعث شود در نگاه اول و با شنیدن عنوان HDR در تلویزیون‌های جدید، کاربر را از جستجوی بیشتر به منظور آشنایی با ویژگی‌های آن منصرف کند.

پس همان طور که گفته شده به طور خلاصه HDR در عکاسی چند عکس با نوردهی متفاوت را با هم ترکیب می کند و یک عکس با بیشترین محدوده دینامیکی را بازسازی می کند.

چه موقع از ویژگی HDR استفاده کنیم؟

  • عکاسی از مناظر: 

    در تصاویری که از مناظر باز طبیعت گرفته می شود، معمولاً کنتراست (یا تضاد) بین آسمان روشن و زمین، زیاد است و لذا دوربین در جذب نور کافی از بخش‌های مختلف تصویر، به مشکل برمی‌خورد. حاصل کار این است که یا جزئیات بخش‌های تیره حذف می‌شوند و یا روشنایی بیش از حد آسمان، باعث حذف جزئیاتی مثل ابرها می‌گردد. لذا بهتر است از HDR استفاده کنیم تا تاریکی سایه‌ها و روشنی خورشید هر دو کمتر شوند و جزئیات بخش‌های بسیار روشن و بسیار تیره، بیش از پیش حفظ شود.
  • عکاسی از چهره در کنار نور خورشید: 

    در این زمان، آن بخش‌ از صورت که در پشت له نور است، به شدت تاریک می‌شود و جزئیات خود را از دست می‌دهند.
  • عکاسی در نور کم و عکاسی با نور در پس‌زمینه: 

    به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر نور زیادی در پس‌ زمینه وجود دارد، لامپ‌های متعددی روشن هستند و لذا عکاسی بدون استفاده از HDR منجر به ثبت تصویری نسبتاً تاریک خواهد شد. با استفاده از HDR بخش‌های پیش‌زمینه روشن‌تر می‌شوند و بخش‌های بسیار روشن پس‌زمینه، کم‌ نورتر می‌گردند. بنابراین بهتر است در این شرایط نیز از قابلیت HDR استفاده شود.


لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید