نحوه استفاده از میکروفن یقه ای بی سیم

در این آموزش مجله ویبره موبایل با میکروفون یقه ای بدون سیم آشنا خواهیم شد و کاربرد و برتری آن نصبت به انواع باسیم را بررسی خواهیم کرد سپس استفاده و راه حل کار با آن را بیان خواهیم کرد.
نحوه استفاده از میکروفن یقه ای بی سیم

میکروفون یقه‌ای و کاربردهای آن:

دیگر دوره استفاده از میکروفون‌های دستی و سنگین گذشته است و امروزه میکروفون‌هایی با اندازه‌های بسیار کوچک و سبک وزن ساخته شده‌اند که با کمک یک گیره روی لباس ثابت می‌شوند و کار خود را به درستی انجام می‌دهند.
ساخت و انتشار کلیپ‌ها و فایل‌های صوتی بسیار پرطرفدار و محبوب گشته است و تفاوتی نمی‌کند که محتواهای شما آموزشی بوده یا تنها برای سرگرمی تهیه شده باشند. به هر حال کیفیت صدای شما به اندازه کیفیت تصویر اهمیت دارد. پس باید از تجهیزات و ابزارهای ضبط صدا حرفه‌ای استفاده نمایید.
میکروفون‌های یقه‌ای در عین کوچکی دارای کیفیت ضبط صدای خوبی هستند و انتظارات مخاطب را برطرف می‌کنند. این میکروفون‌ها در برندها و مدل‌های متنوعی تولید شده‌اند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

برخی بدون سیم هستند و آزادی عمل بیشتری را برای گوینده ایجاد می‌کنند، البته از آنجایی که طراحی آنها نیازمند دو جز اصلی دیگر به عنوان فرستنده و گیرنده می‌باشد، به مراتب قیمت بالاتری دارند. پس استفاده از آنها فقط برای زمانی که فعالیت و جابه‌جایی بیشتری دارید، لازم است. در غیر این صورت مدل‌های سیم‌دار باکیفیت نیز می‌تواند خواسته شما را پاسخگو باشند.
مدل‌هایی هم در بازار وجود دارند که دارای حافظه بوده و فایل ضبط شده را در خود نگه‌داری می‌کنند. نکته دیگر در تهیه یک میکروفون یقه‌ای مناسب، سازگاری آن با دستگا‌ه‌های دیجیتالی هوشمند از قبیل؛ دوربین‌های فیلم‌برداری، تلفن‌های همراه و تبلت‌های هوشمند، کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها می‌باشد.
پس در هنگام خرید، به سازگاری آنها با سیستم‌های دیگر که در زمینه تولید محتوا از آنها استفاده می‌کنید، توجه نمایید.
در ادامه این مقاله، آموزش استفاده از میکروفون یقه ای برای گوشی، کامپیوتر و دوربین‌ها را ارائه خواهیم داد.

آموزش استفاده از میکروفون‌های یقه‌ای:

میکروفون‌های یقه‌ای بسیار ساده و پرکاربرد هستند، به همین علت استفاده از آنها کار سختی نیست. در این بخش آموزش استفاده از میکروفون یقه ای برای گوشی و دیگر دستگاه‌های دیجیتالی مرتبط را شرح خواهیم داد. اما قبل از نحوه اتصال، بهتر است به سه نکته کلی زیر اشاره کنیم تا بتوانید صدای شفاف و دلنشینی را ضبط و مورد استفاده قرار دهید:

  • بهترین وضعیت برای قرارگیری میکروفون‌های یقه‌ای، جایگذاری آنها در فاصله 20 تا 30 سانتی‌متری از منبع صداست. اگر فاصله میکروفون از دهان یا منبع صدا بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد، صداها گوش‌خراش یا ناواضح ضبط خواهند شد.
  • نکته دیگر پیرامون آموزش استفاده از میکروفون یقه ای برای گوشی یا کامپیوتر‌ها، اتصال میکروفون به لباس‌ها در ضبط ویدئوهاست. تفاوتی ندارد که کت یا پیراهن به تن دارید، یا بانویی هستید که از لباس‌های غیر رسمی (مجلسی) استفاده کرده است. به هر حال علاوه بر توجه به فاصله استاندارد، باید به محل اتصال نیز توجه نمایید.
    بهترین حالت قرارگیری میکروفون، اتصال آن به یقه پیراهن‌ها، کراوات، بندهای ساس‌بند و یا بندهای لباس‌های مجلسی بانوان است.
  • مساله آخر در مورد آموزش استفاده از میکروفون یقه ای برای گوشی یا سیستم‌های دیگر، پنهان کردن سیم میکروفون است. اگر در حال ضبط ویدئو هستید توجه کنید که سیم میکروفون را کاملا زیر لباس خود پنهان نمایید. زیرا آزاد بودن سیم نه تنها ظاهر نامرتبی را ایجاد می‌کند، بلکه در مواردی که هنگام صحبت کردن فعالیت دارید، ممکن است دست‌وپاگیر باشد و حرکات شما را محدود کند.
    پس بعد از اتصال میکروفون در جای مناسب، سیم آن را به کمک چسب در زیر پیراهن، یا کنار بندهای لباس ثابت کنید.

نحوه اتصال میکروفن یقه ای به دوربین یا رکوردر:

اتصال میکروفون یقه ای به رکوردر

در ادامه مبحث آموزش کار با میکروفن یقه ای، می‌خواهیم در خصوص اتصال میکروفون یقه ای به دستگاه رکوردر صحبت کنیم. دستگاه رکوردر شما می‌تواند تلفن هوشند و تبلت، دوربین DSLR، رکوردر صدای حرفه ای یا لپتاپ باشد. همانطور که می‌دانید دو نوع میکروفون یقه ای داریم، میکروفون یقه ای باسیم و بیسیم (بلوتوثی) که این امر نیزمی‌تواند روی اتصال تاثیر گذار باشد.

اگر یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای دارید و تولید محتوای ویدئویی را از طریق آن صورت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم از میکروفون داخلی دوربین استفاده نکنید و یک میکروفون یقه‌ای مناسب و باکیفیت برای خود خریداری نمایید. دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای تصاویر و ویدئوهای بسیار جذاب و چشمگیری را تولید می‌‌کنند اما استفاده از میکروفون داخلی آنها سبب می‌شود که کیفیت صدای شما کاهش یابد. برای خرید میکروفون نیز به نوع دوربین و پورت‌های ورودی آن توجه کنید تا میکروفون و دوربین شما با هم سازگار باشند. 

البته اکثر دوربین‌های DSLR و میکروفون‌های یقه‌ای از ورودی TRS و TRRS پشتیبانی می‌کنند.

نحوه اتصال میکروفون یقه‌ای به گوشی ، تبلت و کامپیوتر:

اغلب تلفن‌های هوشمند اندروید و کامپیوتر فیش TRRS دارند و این بدان معناست که بدون نیاز به آداپتور مستقیما به برق متصل می‌شوند. در این گونه موارد می‌توانید فیش میکروفون خود را به درگاه هدفون متصل نموده و به سادگی از آن استفاده کنید. تنها کافیست میکروفون را به عنوان دستگاه ورودی و خروجی در تنظیمات صوتی با نرم افزار ضبط خود انتخاب کرده و برای ضبط برنامه آماده شوید و هیچ نیازی به باتری نخواهید داشت (در صورتی که بخواهید از این محصول با دوربین و رکوردر استفاده کنید، نیاز به باتری دارید).

 برخی از انواع این میکروفون مانند بویا BY M1، یک دکمه off/smartphone دارند که در زمانی که می‌خواهید آن را به گوشی خود متصل کنید، باید آن را روی اسمارت فون بگذارید. فراموش نکنید در صورتی که از گوشی‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنید، باید ورودی هندزفری و هدفون سالمی داشته باشید. برای گوشی‌های آیفون، نیاز به تبدیل دارید. اما در هر صورت نیازی به انجام تغییرات در setting گوشی خود ندارید و به محض اتصال، میکروفون شما آماده به کار می‌شود.

اگر بخواهید که میکروفون بی سیم را به گوشی هوشمند متصل کنید، احتمالاً میکروفون بویا مدل BY-WM4 Pro یکی از بهترین انتخاب‌های شماست میکروفون‌های بی‌سیم بویا دارای چند مدل هستند که هر کدام نحوه اتصال متفاوتی به دستگاه‌ ضبط صدا دارند. به طور کلی نحوه اتصال این میکروفون‌ها به سه نوع بی‌سیم رادیویی، بی‌سیم بدون آنتن خارجی و بی‌سیم برای دستگاه‌های با ورودی USB تایپ سی تقسیم می‌شوند.

میکروفون مدل BY-WM4 Pro از طریق USB Type-C به گوشی یا لپ‌تاپ شما متصل می‌شود. در ابتدا دقت کنید که اگر پورت ورودی شما متفاوت باشد، ممکن است این مدل با تبدیل روی دستگاه شما کار نکند. پس توجه داشته باشید که مدل مرتبط به دستگاه خودتان را تهیه کنید.

نحوه اتصال چندان سخت نیست. کافی است که دو باتری AAA به فرستنده متصل کنید. انرژی گیرنده از طریق USB Type-C تأمین می‌شود و به باتری نیاز ندارد.

با اتصال گیرنده به گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ از طریق پورت USB Type-C می‌توانید چشمک چراغ LED آبی را مشاهده کنید. با روشن کردن فرستنده، باید یک بار با سوزن مخصوص دکمه Pair را روی گیرنده بزنید و سپس با نگه‌داشتن دکمه Pair در فرستنده، شناسایی تکمیل و گیرنده به فرستنده متصل می‌شود.

در صورتی که باتری فرستنده کاهش یابد یا نیاز به تعویض و شارژ پیدا کند، شما شاهد چراغ چشمک‌زن به رنگ قرمز خواهید بود.

در کنار گیرنده یک دکمه سوییچ بین ضبط مونو و استریو وجود دارد. در پایین آن هم شما شاهد یک دکمه برای افزایش یا کاهش صدای ضبط‌شده هستید. در بالای گیرنده هم یک ورودی برای هدفون در نظر گرفته شده تا بتوانید صدای ضبط‌شده را به صورت زنده بشنوید.

اگر چه میکروفون یقه ای بیسیم، قیمت بالاتری دارد اما زمانی که نیاز به جابجایی زیاد دارید، استفاده از آن منطقی است. این محصولات یک فرستنده و گیرنده دارند. فرستنده به فردی که می‌خواهید صدای آن را ضبط کنید متصل می‌شود و گیرنده نیز به دستگاه ضبط متصل شده و صدا را دریافت می‌کند.

در هنگام خرید میکروفون یقه ای به محصولاتی برخورد می‌کنید که نوع اتصال آن‌ها جک ۳٫۵ میلی‌متری است. از جمله میکروفون Lav 05 کامیکا باید به خروجی میکروفون خود و ورودی دستگاه ضبط خود(تلفن همراه، لپ تاپ، دوربین و …) توجه کنید که TRS است یا TRRS.
این دو جک شباهت‌های زیادی با هم دارند. TRRS ها به رایانه و موبایل متصل می‌شود و جک TRS، به تجهیزات صوتی عادی و دوربین. اگر TRS و TRRS ناسازگار باشند، میکروفون شما کار نخواهد کرد. تقریبا تمام سیستم‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند دارای پورت یا درگاه TRRS هستند. این ورودی هم برای هنذفری‌ها و هم برای میکروفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش استفاده از میکروفون یقه ای برای گوشی و دیگر دستگاه‌های دیجیتال موضوع سختی نیست و اغلب تمام سیستم‌ها با این جک 3.5 میلیمتری سازگاری دارند.

برای اتصال میکروفون یقه ای بی سیم k8  نیز روال بسیار ساده است

ابتدا روی دکمه روشن / خاموش میکروفون کلیک کنید تا چراغ چشمک زن سبز و قرمز آن روشن شود

  1. سپس گیرنده تایپ سی یا آیفون (لایتنینگ) را به درگاه شارژ ان وصل کرده اگر چراغ میکروفون از چشمک زن به ثابت تغییر کرد . این یک اتصال موفق بوده است. شما برا تست اتصال نیز ی توانید با استفاده از میکروفون خود فیلمبرادی نمایید و صدا را چک کنید ( برای چک کردن پخش صدا باید گیرنده را از گوشی جدا کنید ). برای خاموش کردن گیرنده را از گوشی جدا کنید و دکمه روشن / خاموش (میکروفون) فرستنده را به مدت 3 ثانیه فشار داده و نگه دارید بعد 3 دقیقه به طور خودکار خاموش می شود.

اگر برای اتصال میکروفون یقه ای به مشکل خوردید و یا گوشی شما در قسمت دوربین نتوانست صدا را ضبط کند می توانید از برنامه ShurePlus MOTIV Video که قابلیت شناسایی میکروفون یقه ای را دارد و برای ضبط ویدئو مناسب است استفاده نمایید.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید