رمز ارز تلگرام چیست؟ و چگونه راه اندازی شد؟

در این مقاله از ویبره موبایل قصد داریم تا در مورد خرید رمز ارز تلگرام صحبت و از یکسری بابت ها هشدارهای لازم را دهیم.
رمز ارز تلگرام چیست؟ و چگونه راه اندازی شد؟

شرکت تلگرام به این فکر افتاد که از ظرفیت بالای کاربران تلگرام برای ایجاد و راه اندازی یک بلاکچین جدید و یک رمزارز اختصاصی استفاده کند؛ به این ترتیب گرام (Gram) و بلاکچین اختصاصی آن تشکیل شد و شکل گرفت.

شبکه باز تلگرام (TON) یا به انگلیسی Telegram Open Networkیک فناوری شبکه کامپیوتری غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا توسط تیم تلگرام توسعه یافته است. در ماه مه 2020، تلگرام پس از شکایت با کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) از این پروژه خارج شد و توسعه ارز تلگرام توسط گروه‌های مستقل ادامه یافت.

تاریخچه ارز تلگرام

از زمان انتشار پیام‌رسان تلگرام در سال 2013، مدیر عامل آن، پاول دوروف، تأکید کرد که این پیام‌رسان قرار نیست فوراً شامل تبلیغات ‌شود. بر اساس اسناد مربوط به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه تلگرام (2020)، تا سال 2017، این استارتاپ با وجود بودجه، نیاز به پرداخت هزینه برای سرورها و خدمات داشت.

دوروف تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در نظر گرفت اما در مورد آن تصمیم نهایی‌اش را اعلام نکرد. در اواسط دسامبر 2017 در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، دوروف اعلام کرد که درآمدزایی از طریق تلگرام در اوایل سال 2018 آغاز می شود. TechCrunch به زودی تأیید کرد که این شرکت قصد دارد یک پروژه بلاک چین با نام «شبکه باز» یا «شبکه باز تلگرام» (TON) و ارز دیجیتال تلگرام با نام “Gram” را راه اندازی کند.

ارز تلگرامارز تلگرام

در ژانویه 2018 ، یک وایت پیپر 23 صفحه ای و یک مقاله فنی دقیق 132 صفحه ای تا حدودی ابعاد این پروژه را روشن کرد. طبق اسناد، دوروف قصد داشت کاربران تلگرام را به TON جذب کند. پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال را ارتقا دهد. و آن را به یکی از بزرگترین‌های بلاک چین تبدیل کنند.

TON به عنوان پلتفرمی برای برنامه‌ها و خدمات غیر متمرکز مشابه WeChat ، Google Play یا App Store یا حتی جایگزینی غیر متمرکز برای خدمات پرداخت با ویزا و مسترکارت با قابلیت مقیاس‌بندی و پشتیبانی میلیون ها تراکنش در ثانیه توصیف شد. پایگاه کد TON توسط نیکولای دوروف، توسعه دهنده پروتکل MTProto تلگرام ایجاد شد و پاول چهره عمومیِ این پروژه شده بود.

فروش خصوصی ارز تلگرام (Gram)

برای تأمین بودجه توسعه پیام‌رسان و پروژه بلاک چین، تلگرام از طریق ارز گرام سرمایه گذاری کرد. در این راستا از یک طرح حقوقی دو مرحله‌ای استفاده شد: قرارداد خرید گرام به عنوان یک قرارداد آینده طراحی شده بود که به سرمایه گذاران اجازه می داد پس از راه اندازی توکن TON دریافت کنند. از آنجایی که قراردادهای آتی فقط به سرمایه گذاران معتبر فروخته می‌شد، این پیشنهاد طبق مقررات D قانون اوراق بهادار 1933 از ثبت به عنوان اوراق بهادار معاف بود. بر این اساس که هنگامی که TON عملیاتی شد، ارز تلگرام قابل استفاده است. این قرارداد توسط شرکت حقوقی بزرگ اسکادن آمریکا (Skadden) تهیه شده است.

عرضه ارز تلگرام در دو نوبت اجرا شد و هر کدام 850 میلیون دلار درآمد داشتند. پایگاه خبری فناوری روسیه دور اول را با ارائه 2.25 میلیارد توکن با قیمت 0.38 دلار در هر یک، با حداقل خرید 20 میلیون دلار و دور دوم با ارائه 640 میلیون توکن با قیمت 1.33 دلار در هر یک، با حداقل خرید 1 میلیون دلار محاسبه کرد. تا آوریل 2018، این شرکت از طریق ICO جاری 1.7 میلیارد دلار جمع آوری کرده بود. مقامات شرکت هیچ گونه اظهارنظر عمومی در مورد ICO نکرده‌اند. از بهار 2018، تنها منابع رسمی اطلاعات، دو Forms D بود که تلگرام در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت کرد.

توسعه ارز تلگرام

توسعه TON به صورت کاملاً جدا انجام شد و در تمام مدت مات بود. راه اندازی شبکه آزمایشی در ابتدا برای Q2 2018 با راه اندازی شبکه اصلی در Q4 برنامه ریزی شده بود. اما مراحل مهم چندین بار به تعویق افتاد. testnet در ژانویه 2019 با تعویق نیم ساله از برنامه راه‌اندازی شد. در ماه مه این شرکت نسخه معتبر سرویس گیرنده شبکه TON بلاک چین را منتشر کرد. در ماه سپتامبر، این شرکت منبع اصلی کامل گره های TON را در GitHub منتشر کرد و امکان راه اندازی یک گره کامل و کشف تست شبکه را فراهم کرد. راه‌اندازی شبکه اصلی TON برای 31 اکتبر برنامه ریزی شده بود.

بیشتر بخوانید :   موفیقت در بازار ارز دیجیتال؛ چطور در بازار کریپتو موفق عمل کنیم؟

اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه تلگرام

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نگران فروش خصوصی ارز تلگرام بود. مدت کوتاهی بعد با تلگرام ارتباطش را شروع کرد. اما در طول 18 ماه ارتباط، طرفین به تفاهم نرسیدند. در 11 اکتبر 2019، چند هفته قبل از راه اندازی برنامه ریزی شده شبکه ارز تلگرام، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده یک دستور محدود کننده موقت برای جلوگیری از توزیع ارز تلگرام دریافت کرد.

پس از یک نزاع طولانی حقوقی بین تلگرام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، قاضی P. Kevin Castel از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در منطقه جنوبی نیویورک با دیدگاه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مبنی بر فروش ارز تلگرام، توزیع به خریداران اولیه و فروش محتمل آینده موافقت شد. طبق آن توزیع توکن گرام باید به عنوان یک طرح واحد در بازار ثانویه در یک عرضه اولیه‌ی ثبت نشده در نظر گرفته شود.

امنیتِ مورد بحث شامل مجموعه‌ای از قراردادها، انتظارات و تفاهمات پیرامون فروش و توزیع توکن ها به عموم علاقه‌مندان بود و نه خود ارز تلگرام. در این مورد خریداران اولیه متعهد به فروش بودند. و قرار بود توکن ها را بفروشند و آنها را مصرف نکنند. محدودیت‌های توزیع توکن گرام برای خریداران مستقر در داخل و خارج از ایالات متحده به قوت خود باقی است. زیرا تلگرام هیچ ابزاری برای جلوگیری از خرید گرام در بازار ثانویه از سوی شهروندان آمریکایی نداشت.

تصمیم دادگاه در مورد ارز تلگرام

پس از تصمیم دادگاه، تیم شبکه تلگرام اعلام کرد که تا پایان مهلت مورد انتظار 30 آوریل 2020 قادر به راه اندازی پروژه نیستند. در 12 مه 2020، پاول دوروف پایان مشارکت فعال تلگرام در TON را اعلام کرد. در 11 ژوئن، تلگرام با کمیسیون بورس و اوراق بهادار SEC ایالات متحده توافق کرد. تلگرام موافقت کرد 1.22 میلیارد دلار به عنوان «مبلغ خاتمه» در قراردادهای خرید توکن گرام بازگرداند. و 18.5 میلیون دلار جریمه به SEC پرداخت کند.

این شرکت همچنین موافقت کرد که SEC را در مورد برنامه‌های خود برای انتشار دارایی‌های دیجیتال در سه سال آینده مطلع کند. قاضی این توافقنامه را در 26 ژوئن تأیید کرد. سخنگوی SEC خاطرنشان کرد: «مشاغل جدید و نوآورانه می توانند در بازارهای سرمایه ما شرکت کنند. اما نمی‌توانند با نقض الزامات ثبت نام قوانین فدرال اوراق بهادار این کار را انجام دهند». تلگرام متعاقباً شبکه آزمایشی TON را تعطیل کرد.

در سال 2020، تلگرام 770 میلیون دلار به سرمایه گذاران TON پرداخت کرد. و 443 میلیون دلار را به 10 سال سود به یک بدهی یک ساله تبدیل کرد. و کل بدهی‌های خود را به 625.7 میلیون دلار افزایش داد. در 10 مارس 2021، این شرکت اوراق قرضه 5 ساله به ارزش 1 میلیارد دلار را برای پوشش بدهی هایی که باید تا 30 آوریل 2021 بازگرداند، اختصاص داد.

در نهایت باید گفت

تا ماه مه 2020، زمانی که تعهد تلگرام به این پروژه مشخص نبود، پروژه‌های دیگری شروع به توسعه این فناوری کردند. و از آن با عنوان Open Network نام بردند. پروژه ها شامل TON رایگان (Free TON) و نیوتن (Newton) (که بعداً به بنیاد TON تبدیل شد) بود.
Free TON که در 7 مه 2020 راه اندازی شد، پروژه‌ای برای ادامه توسعه فناوری ارز تلگرام با استفاده از کد منبع GNU GPL بود. تا ژانویه 2021، جامعه پروژه به 30،000 نفر رسید. توکن رایگان TON با عنوان “TON Crystal” یا فقط “TON” به عنوان پاداش برای مشارکت در شبکه توزیع می‌شد. از پنج میلیارد توکن صادر شده در لحظه راه‌اندازی، 85٪ مختص کاربران، 5٪ اعتباردهندگان و 10٪ توسعه‌دهندگان بود. پنج درصد دیگر به آزمایشگاه‌های TON اختصاص یافت.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید