گوشی میان رده جدید سامسونگ با نام گلکسی A53 و تفاوت آن با نسخه های پیشین خود یعنی گلکسی A52 و A52s

میان رده جدید سامسونگ که اخیرا معرفی شد و در این لینک به معرفی این میان رده از طرف سامسونگ پرداختیم. اکنون با توجه به محبوبیت گوشی های میان رده در کشور قصد بررسی و مقایسه این نسل با نسل قبلی خودش را داریم.
گوشی میان رده جدید سامسونگ با نام گلکسی A53 و تفاوت آن با نسخه های پیشین خود یعنی گلکسی A52 و A52s

طراحی بدنه گلکسی A52s

ابتدا قبل از قسمت های سخت افزاری به سراغ بررسی بدنه و طراحی این محصول و کیفیت ساخت آن می پردازیم. اگر بخواهیم واضح بیان کنیم عملاً گلکسی A53 از زبان طراحی مینیمالی استفاده می‌کند که تفاوت بسیار اندکی با A52 و A52s دارد.

هر سه مدل صفحه نمایش 6.5 اینچی دارند و وزن حدودی آن ها 189 گرم است. بدنه آن ها کاملا همگون و از جنس پلاستیک است البته ناگفته نماند که ضخامت A53 مقداری نسبت به قبل کاهش یافته در واقع 0.3 میلی متر لاغر تر از نسل های قبلی به نظر می رسد. در پنل پشتی تمام مدل‌ها آرایه‌ی دوربین چهارگانه روی ماژول مستطیلی‌شکل به چشم می‌خورد که به‌نوعی به بدنه پیوند خورده؛ البته ضخامت برآمدگی دوربین گلکسی A53 کمی کاهش یافته است.

در مورد گواهینامه ساخت بدنه باید گفت که هر سه مدل دارای گواهی IP67 هستند؛ بدین معنی که در شرایط آزمایشگاهی می‌توانند در عمق یک متری آب تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورند. در نتیجه باید گفت که در قسمت طراحی این نسل باریک تر شده ولی قطعاً بخش طراحی نمی‌تواند تأثیر خاصی در انتخاب بین دو گوشی داشته باشد و چه بسا، ارگونومی گلکسی A52 و A52s به‌دلیل انحنای بیشتر فریم کمی دلنشین‌تر باشد.

بدنه گلکسی A53

کیفیت ساخت نمایشگر A53

در قسمت نمایشگر نیز تمامی مدل ها یک پنل 6.5 اینچی از نوع OLED هستند که کیفیت آنها 2400×1080 پیکسل است. و از نرخ نوسازی صفحه با رفرش ریت 120 هرتز بهره می برند. روشنایی نمایشگر گلکسی اس A53 در حالت دستی از نسل گذشته بیشتر است و در واقع تا 640.5 نیت روشنایی حداکثر به صورت دستی دارد در صورتی که نسل های قبلی به ترتیب برای A52s و A52 این مقدار 607.5 و 587 نیت بوده است؛ اما در حالت خودکار A53 کم ‌و بیش عملکرد مشابه  ای را به‌ نمایش می‌گذارد.

نمایشگر هر سه گوشی در بازه‌ قیمتی میان‌ رده روشنایی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. نمایشگر گلکسی A53 چه در حالت پیش‌فرض روی پروفایل رنگی Vivid، چه پروفایل Natural، رنگ‌های به‌مراتب دقیق‌تری را تولید می‌کند.

صحه نمایش و نمایشگر گلکسی A53

سخت افزار گوشی گلکسی A53 و عملکرد آن

در این مورد باید گفت که گلکسی A53 درحالی‌که از A52 قدرت پردازشی بیشتری دارد، با فاصله در سایه‌ی A52s قرار می‌گیرد.

در مورد سخت افزار و فرکانس پردازشی این مدل باید گفت که قدرت پردازشی گوشی را Exynos 1280 تأمین می‌کند که طبق روال، قسمت نخست CPU آن از دو هسته‌ قوی با فرکانس ۲٫۴۰ گیگاهرتزی Cortex A78 تشکیل شده؛ درحالی‌ که قسمت های بعدی شامل ۶ هسته‌ ضعیف‌تر Cortex A55 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتز است. در مورد گرافیک و پردازش گرافیکی نیز یک تراشه از نوع Mali-G68  روی آن قرار دارد.

در مورد گلکسی A52s قلب تپنده‌ آن تراشه‌ی ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G کوالکام درکنار پردازنده‌ی گرافیکی  Adreno642Lاست و مدل استاندارد (A52) نیز از تراشه‌ی اسنپدراگون 750G قدرت می‌گیرد که طبیعتاً هسته‌ها و GPU ضعیف‌تری در مقایسه با دو گوشی دیگر دارد.

به طور خلاصه میان ‌رده جدید کهکشانی ‌ها در این بنچمارک فاصله‌اش را بسیار کاهش می‌دهد و با فعال بودن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، حدود ۵٫۲ ضعیف‌تر از گلکسی A52s و ۱۸ درصد بهتر از گلکسی A52 5G عمل می‌کند. از طرفی در بخش خواندن از حافظه نیز سرعت خواندن به‌مراتب ضعیف‌تری را نسبت به گلکسی A52sمشاهده می شود.

 در بخش نرم افزاری نیز باید گفت که گلکسی A52 و A52s هنگام عرضه سیستم‌عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 سامسونگ بهره می‌بردند و مشخص نیست که چهار به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد یاخیر ولی گلکسی A53ازلحاظ نرم افزاری با  سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 عرضه می‌شود و سامسونگ می‌گوید که این گوشی چهار به ‌روزرسانی بزرگ نرم ‌افزاری و پنج سال به ‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد.

اجرای بازی با گلکسی A53

عملکرد دوربین گوشی گلکسی A53

گلکسی A53 و خانواده‌ی گلکسی A52 از آرایه‌ی دوربین چهارگانه، شامل دوربین‌های واید، اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج بهره می‌برد. سامسونگ برای دوربین اصلی (واید) از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل ۰٫۸ میکرومتر، لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۶ میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند که از لرزش‌گیر اپتیکال OIS نیز برای ثبت تصاویر پایدارتر پشتیبانی می‌کند.

دوربین اولتراواید در گلکسی A53 و خانواده‌ی گلکسی A52 دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است و کره‌ای‌ها برای کاهش هزینه ساخت، قابلیت فوکوس خودکار یا لرزش‌گیر اپتیکال را در این دوربین به‌ کار نگرفته‌‌اند. دو دوربین دیگر، ماکرو و عمق‌سنج هستند که از حسگرهای پنج مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. در نمای جلویی دستگاه نیز ماژول ۳۲ مگاپیکسلی در قسمت فوقانی نمایشگر قرار دارد.

به‌طور کلی، تا زمانی که ما میان‌رده‌ی جدید سامسونگ را برای بررسی دراختیار داشتیم، تفاوت خاصی را از لحاظ کیفیت تصاویر تجربه نکردیم و مشخص است که ISP و الگوریتم‌های پردازش تصویر گلکسی ای ۵۳ برتری خاصی را در سخت‌افزار قدیمی دوربین ایجاد نمی‌کنند. گستره‌ی دینامیکی در هر سه گوشی در این بازه‌ی قیمتی و در مقایسه با رقبا بسیار مطلوب به‌نظر می‌رسد.

دوربین گلکسی ای53

باتری گلکسی A53

میان‌رده‌ی جدید سامسونگ از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تأمین انرژی بهره می‌گیرد که ظرفیت اسمی آن ۵۰۰ ملی‌آمپرساعت از دو گوشی دیگر بیشتر است و برای شارژ شدن نیز از آداپتورهای فست شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند؛ البته این گوشی همراه شارژر به‌فروش نمی‌رسد و باید آداپتور را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

شاردهی Galaxy A53 در روشنایی ۲۰۰ نیت و رزولوشون ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در PCMark‌ توانست ۱۲ ساعت و ۱۳ دقیقه دوام بیاورد در صورتی که گلکسی A52  با آزمایش مشابه تا ۹ ساعت و ۱۶ دقیقه دوام می آورد و شارژدهی مدل A52s نیز به ۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه می ‌رسد. می توان گفت افرادی که شارژ دهی باتری یک گوشی برایشان مهم است طبیعتا A53 گزینه ی خوبی برایشان به حساب می آید. اما توجه داشته باشید برای شارژ کردن دستگاه می بایست شارژر را جداگانه تهیه کنید.

در قسمت نهایی باید گفت که یکی از نکات تأثیرگذار به قیمت مدل‌ها باز می‌گردد. در حال حاضر گلکسی A53 در بازار ما قیمتی بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان دارد؛ درحالی‌که پیکربندی پایه گلکسی A52s در بازه ی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همان‌طور که در مقایسه نیز گفته شد تفاوتی زیادی بین این دو گوشی وجود ندارد و حتی در برخی مواقع گوشی ارزان‌قیمت‌تر از لحاظ کارایی سخت افزاری و یا حتی فرم نگهداری و ساخت راحت تر و بهتر ظاهر می‌ شود

 



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید