رمزهای غیر‌قابل معاوضه یا NFT ان اف تی چیست و چگونه کار می کند؟

در این متن قرار است در مورد سوال اینکه ان اف تی چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کنیم. با مجله ویبره موبایل همراه باشید.
رمزهای غیر‌قابل معاوضه یا NFT ان اف تی چیست و چگونه کار می کند؟

در این مقاله توضیح کامل و ساده ای در مورد مفهوم NFT با تاکید بر ویژگی‌ ها و کاربردهای آن به خصوص در بازی‌ها، متاورس و فضای وب 3 نوشته ایم.

پیش از بررسی فنی مفهوم NFT می‌خواهیم شکل ساده شده مفاهیم آن را بررسی کنیم. فرض کنید اثری را به کمک فتومونتاژ در فتوشاپ خلق کرده باشید و بخواهید آن را به فروش برسانید. هر شخصی می‌تواند یک کپی از اثر شما را در کامپیوتر خود داشته باشد و با دانلود آن اثر، هیچ حق مالکیتی نیز به شما پرداخت نشود. در مثالی دیگر فرض کنید تابلو نقاشی رنگ روغن کشیده باشید و بخواهید آن‌ را به فروش برسانید. در مثال اول یعنی عکس و در مثال دوم، تابلو نقاشی، هر دو را می‌توانید به یک NFT تبدیل کنید و با این تبدیل، حتی با از بین رفتن کالای فیزیکی – در اینجا تابلو نقاشی – خود اثر در قالب یک NFT از بین نمی‌رود و حق مالکیت آن در اختیار صاحب اصلی NFT حفظ می‌شود. اگر بخواهیم ساده‌تر از این توضیح دهیم باید گفت در صورتیکه تابلو نقاشی به یک عکس تبدیل و آن عکس در قالب یک NFT فروخته شود، این عکس دارای شناسانامه منحصر به فردی خواهد بود که حتی کپی‌های آن نیز برابر با اثر اصلی نخواهند بود. به این ترتیب، حتی یک عکس با فرمت JPEG نیز می‌تواند به یک NFT تبدیل و فروخته شود.

در حقیقت، NFT به دارایی دیجیتالی می‌گویند که همانند آثار هنری قابل جمع‌کردن باشد. این دارایی دیجیتال، ارزش خود را به صورت نوعی از رمزارز حفظ می‌کند. در حقیقت، همانطور که یک فرش دستبافت یا تابلوی نقاشی، ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند و نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید، در رابطه با NFT نیز همین امر صدق می‌کند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

خود واژه NFT به معنای «ژتون (توکن) غیر قابل معاوضه» (non-Fungible Token | NFT) است و در حقیقت، توکنی دیجیتال و نوعی رمز ارز مانند بیت‌کوین و اتریوم است. اما برخلاف یک سکه استاندارد در بلاک چین بیت‌کوین، NFT منحصر به فرد است و نمی‌ توان آن‌ را معاوضه کرد.

پس به صورت کلی می توان گفت:

  • NFT ها توکن های رمزنگاری شده‌ی منحصر به فردی هستند که روی یک بلاک چین وجود دارند و قابل تکرار و مبادله یکتا به یکتا نیستند.
  • NFT ها را می توان برای نمایش آیتم های دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک که منحصر به فرد هستند، استفاده کرد.
  • با «توکن‌سازی» این دارایی‌های ملموس در دنیای واقعی این امکان ایجاد م شود تا خرید، فروش و معامله کارآمدتر شود و در عین حال احتمال تقلب کاهش یابد.
  • NFT ها همچنین می توانند برای نشان دادن هویت افراد، حقوق مالکیت و مواردی از این دست استفاده شوند.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید