ویبره موبایل چیست؟ و چگونه کار می کند؟

سلام با ویبره موبایل همراه باشید تا در مورد ویبره گوشی برای شما بگوییم. اینکه این دستگاه ویبره دقیقا چیست؟ چگونه ساخته می شود؟ و چطور کار می کند؟
ویبره موبایل چیست؟ و چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید عزیزان ویبره موبایل از زمان های قدیم از ابتدایی ترین گوشی ها بر روی آنها قرار داشته تا در مواقعی که شما صدای زنگ و یا تماس و یا هشدار را متوجه نشدید از طریق لرزش گوشی موبایل خود متوجه این موضوع شوید که تماس و یا پیامی دریافت کرده اید.

اما داستان ویبره گوشی چیست؟ از چه ساخه شده است و چگونه کار می کند؟ آیا خودمان هم می توانیم در خانه با تجهیزات ساده یک چنین وسیله برای خودمان درست کنیم؟!

راستی تا قبل از آنکه سراغ بحث مان برویم و آن را کاملا شروع کنیم خوشحال می شویم به این لینک سری بزنید و برنامه تنظیم ویبره گوشی متناسب با آنچه که دوست دارید را دانلود کرده و از آن استفاده و آن را برای اشخاص مختلف و پیام های مربوط به هر فرد شخصی سازی کنید.

خب برویم سراغ بحث اصلی مان که همان ویبره گوشی است که چیست و چگونه ساخته شده و کار می کند؟ اصلا چطور یک چنین ابزار مکانیکی را توانسته اند داخل گوشی با ابعاد کم و ضخامت نازک قرار دهند؟؟!

ویبره چگونه کار می کند؟

در واقع ویبره موبایل یک موتور الکتریکی مانند آرمیچر یا همان موتور DC است اما بسیار کوچکتر از آنکه تصورش را می کنید، چرا که تواند به راحتی داخل گوشی با ضخامت کم قرار بگیرد.

این موتور چرخشی الکتریکی ساده دارای یک محور (شفت) است و محور آن یک وزنه ریز اما با جرم زیاد دارد که به آن وصل شده. اگر خاطرتان باشد از فیزیک دوران دبیرستان می دانیم که نسبت جرم به حجم را چگالی می نامند. این وزنه دارای چگالی نسبتا بالایی است.

اما چرا گوشی میلرزه؟

چیزی که باعث می شود گوشی شما موقع ویبره بلرزد از داستان همین محور و یا شفت که در بالا خدمتتان گفتین نشأت می گیرد. یک قطعه که از نظر وزن نامتقارن طراحی شده است.

در واقع یک قطعه استوانه ای توپر را در نظر بگیرید که نصف آن وجود دارد و نصف دیگر آن برش خورده و نیست. به این صورت یک طرف همواره وزن دارد و طرف دیگر بی وزن است. زمانی که موتور ویبره گوشی شروع به چرخیدن می کند به دلیل همین استوانه (شفت) نامتقارن که به آن متصل شده است شروع به لرزش می کند و باعث می شود گوشی شما در دستتان بلرزد.

شفت و موتور ویبره موبایل

قسمت شفت و موتور ویبره موبایل از نزدیک


حال اگر بخواهیم ریز تر بشویم و ساختار ویبره موبایل را موشکافانه تر بررسی کنیم. در تصویر زیر عکس اجزای داخلی موتور ویبره گوشی را می توانید مشاهده کنید.

اجزای داخلی موتور ویبره موبایل

اجزای داخلی موتور ویبره گوشی نامتقارن


و حالا این وسیله که در شکل زیر آن را آورده ایم آن چیزی است که به عنوان ویبره نامتقارن بر روی دستگاه ها قرار می گیرد. البته این مدل تقریبا منسوخ و قدیمی شده است و در ادامه به موارد تازه تر و ویبره گوشی موبایل های جدید تر و پیشرفته تر خواهیم پرداخت.

ویبره گوشی موبایل

موتور ویبره گوشی موبایل


انواع ویبره گوشی موبایل ها

در بالا گفتیم که مدل ویبره نامتقارن در قدیم بیش تر بر روی وسایل و تلفن های همراه فرار می گرفته است اما اکنون با گدشت سالیان و پیشرفت تکنولوژی، ویبره های نامتقارن به علت زمحتبودن و بزرگ بودن از رده خارج شده اند . چرا که تا به اکنون تلاش بر این بوده است که گوشی ها نازک تر باشند و تصمیم گرفته شد که از ویبره های کوچکتر یا سکه ای استفاده شود. چرا که هم باریک تر و هم کوچکتر هستند.

طرز کار ویبره موبایل سکه ای بر اساس میدان مفناطیسی و قطب های شمال و جنوب آهنربا و مدار کموتاتور است. 

در پرانتز کوچک بگوییم که کموتاتور چیست؟
عملکرد موتور DC بر اساس تعامل بین میدان مغناطیسی یک آرمیچرِ چرخان و میدان مغناطیسی یک استاتورِ ثابت است. وقتی قطب شمال آرمیچر جذب قطب جنوب استاتور شود (و بالعکس)، نیرویی روی آرمیچر اعمال می‌گردد که سبب چرخش آن خواهد شد. کموتاسیون (Commutation) فرایند سوئیچینگ (تغییر) میدان در سیم‌پیچی آرمیچر برای تولید گشتاور ثابت در یک جهت است و کموتاتور (Commutator) وسیله‌ای است که به آرمیچر متصل می‌شود و سوئیچینگ جریان را انجام می‌دهد.

دو سیم پییچ داخل موتور قرار دارد که از طریق مدار الکتریکی، میدان مغناطیسی تولید می کنند که با میدان مفتاطیسی آهنربای داخلی موتور در ارتباط هستند یک قسمتی طراحی شده است که آن همان کموتاتور است و باعث می شود جهت میدان مغناطیسی رو تغییر کند و باعث چرخش و حرکت شفت موتور می شود..

یک وزنه گریز از مرکز هم طراحی شده است که موقع حرکت شفت، باعث ایجاد لرش یا ویبره در گوشی موبایل می شود. در شکل زیر طراحی سیم پیج و موتور که داخل گوشی های نسل جدید و به عنوان ویبرااور جدید سکه ای شناخه می شود 

ویبره گوشی موبایل از نوع سکه ای یا گرد

اجزای داخلی موتور ویبره گوشی های جدید با نام سکه ای یا گرد


اکنون دیگ اکثر گوشی های موبایل از این مدل ویبره استفاده می کنن. چون گوشی ها کوچکتر و ضخامت آنها کمتر شده و دیگر نمی توان از ویبره های چرخشی نامتقارن که در بالا توضیح دادیم استفاده کرد.

مثلا در شکل زیر نمونه ای از این مدل دستگاه ویبره را می توان روی گوشی Galaxy S7 Samsung مشاهده کرد که به اندازه یک سه کوچک در قسمت بالا سمت چپ قرار گرفته است. 

ویبره گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس 7

موتور ویبره گوشی سامسونگ گلکسی S 7


در شکل زیر نیز نمونه هایی از موتورهای ویبره موبایل را مشاهده می کنید.

ویبره موبایل

داخل ویبره موبایل


شرکت های سانده ویبره گوشی موبابل بابت تولید بسیار زیاد این دستگاه و نوع موتور درآمد بسیار بالایی دارند. حسابش را بکنید این همه دستگاه موبایل هرکدام نیاز به یک ویبراتور دارند و طبیعتا در خواست برای تولید ویبره های جدیدتر و بهینه تر در بازار نیز رو به رشد است. در خاتمه شما را دعوت می کنیم تا فایل ویدئویی زیر را ببینید که چطور ویبره موبایل در داخل گوشی کار می کند.

شرکت ویبره موبایل در خدمت شما است با فروش انواع محصولات برندهای معتبر جهانی با کیفیت اصلی همراه با ضمانت



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید