ویژگی و قابلیت های جدید ویندوز 11

ویندوز 11 به عنوان سیستم عامل جدید مایکروسافت اخیرا منتشر شده است. این سیستم عامل نسبت به سیستم عامل های قبلی دارای یکسری مزایا و ویژگی هایی است که قرار است در این بخش از آموزش مجله ویبره موبایل به یکسری از آنها اشاره کنیم و آنها را در صورت نیاز فعال کنیم
ویژگی و قابلیت های جدید ویندوز 11

ویندوز 11 و قابلیت های جدید این سیستم عامل

اگر تردید دارید که ویندوز خود را به 11 ارتقا دهید یا خیر در این نوشته به فهرستی از ویژگی های ویندوز 11 اشاره شده است که البته این همه ی تغییرات و ویژگی ها نیست. شما با مطالعه این بخش پی خواهید برد که آیا تمایل به بروز رسانی به نسخه جدید را خواهید داشت؟!

قبل از اینکه به آموزش نصب ویندوز ۱۱ بپردازیم، در ابتدا بهتر است چک کنیم آیا سیستم ما اصلا از این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کند یا خیر تا حداقل خیال خودمان از این بابت آسوده شود. برای انجام این کار کافی است اپلیکیشن  PC Health Check را که اخیرا از سوی مایکروسافت عرضه شده است را دانلود، نصب و اجرا کنید تا متوجه شوید که آیا سخت افزار شما ویژگی های مربوطه را برای دریافت این سیستم عامل دارد یا خیر؟!  

ویژگی های ویندوز 11

از ویژگی های بارز ویندوز 11 نحوه طراحی آن به صورتی است که همه چیز ساده به نظر برسد. در طراحی ویندوز 11 دکمه start در وسط قرار داده شده است تا استفاده و کنترل موارد راحت تر شود. در ادامه به ویژگی های جدید که معرفی و بارزتر هستند می پردازیم.

امکانات Desktops،Snap Groups،Snap Layouts

در ویندوز 11 امکاناتی مانند Snap Layouts، Snap Groups و Desktops معرفی شده است تا راهی قوی و مؤثر برای انجام چند کار را به شما ارائه دهد. این موارد ویژگی های جدیدی هستند که به شما کمک می‌کنند پنجره های خود را سازماندهی کنید و بتوانید صفحه نمایش خود را بهینه کنید تا چیدمانی از نظر بصری تمیز و مرتب داشته باشید و هر طور که می خواهید Desktops جداگانه ایجاد کنید و آنها را به دلخواه خود سفارشی سازی کنید.

مدیریت سریع دسکتاپ‌ها

استفاده از چند دسکتاپ در ویندوز 11 راحت تر از ویندوز 10 شده است. به‌طور پیش‌فرض پس از نصب سیستم عامل جدید، یک دکمه با دو مستطیل سیاه و سفید در نوار وظیفه یا تسک‌بار دیده خواهد شد. نشانگر را روی آن قرار دهید و روی New Desktop کلیک کنید تا فضای کاری بیشتری در اختیار داشته باشید. این ویژگی باعث می‌شود به‌سرعت و بدون نیاز به نمایشگر فیزیکی اضافی به برنامه‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams)

یکی دیگر از بخش‌های مهم در ویندوز 11 برقراری ارتباط راحت با افرادی است که آنها را دوست دارید. نرم‌افزار «تیمز» (Teams) اکنون با ویندوز ۱۱ یکپارچه شده است، برنامه‌ای که مایکروسافت آن را به‌عنوان اصلی ترین راه برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران ساخته و طراحی کرده است.

تجربه بهتر بازی و سرعت بالاتر اجرا در ویندوز 11

ویندوز 11 از بابت یکپارچه سازی با سخت افزار و داشتن فناوری جدید دایرکت ایکس 12 با نام DirectX12 Ultimate که باعث می شود بازی با نرخ فریم بالاتر  و گرافیک زیبا تر اجرا شود و امکاناتی مانند  DirectStorage که برای زمان بارگذاری سریعتر بازی به کمک می آید و Auto HDR برای طیف وسیع تر و واضح تر رنگ ها می باشد و این تجربه بازی جذاب را برای کاربران به ارمفان می آورد. شرکت مایکروسافت با مهندسین شرکت های سخت افزاری جهت یکپارچگی سخت افزار با نرم افزار همکاری نزدیک داشته است. این مهندسی مشترک با نوآوری در سیلیکون آغاز می‌شود. از AMD و عمق گرافیکی باور نکردنی پردازنده‌های Ryzen تا نسل یازدهم اینتل و پردازنده‌های EVO، توانایی هوش مصنوعی Qualcomm’s، پشتیبانی از 5G و Arm، بهترین موارد را در ویندوز 11 با بزرگترین اکوسیستم سخت افزاری در جهان ایجاد کرد‏ه‌ است.

برنامه ریزی و حفظ تمرکز با برنامه ساعت

برنامه ساعت ویندوز 11 فقط برای اعلام زمان نیست چرا که شما از طریق آن می توانید تا وظایف را مشخص کنید و زمان بندی دلخواهی را بسازید و از این طریق در زمان های خاص مانند مطالعه یا کار تمرکز بیشتری خواهید داشت و نگران از دست دادن موارد دیگر نباشید از طرفی اگر در زمان مشخصی نیاز به یادآوری دارید یا می خواهید برنامه ی خاصی اجرا شود به کمک شما می آید. برنامه‌ی Clock را باز کنید و سپس گزینه‌ی Focus sessions را از پنل سمت چپ انتخاب کنید. سپس وقتی روی Get Started کلیک کنید از شما خواسته می‌شود تا وظایف و زمان‌بندی دلخواه خود را تنظیم کنید. این برنامه با اپلیکیشن To Do در ویندوز ۱۱ هم یکپارچه شده است و حتی می‌توانید آهنگ‌هایی از سرویس موسیقی «اسپاتیفای» (Spotify) هم به آن اضافه کنید تا در تمرکز کامل شما کمک کند.

راه سریع برای بدست آوردن اطلاعات مورد علاقه

ویندوز 11 با ویجیت ها آشتی کرده است همینطور ابزارک های متفاوتی در آن به صورت پیشفرض قرار گرفته اند. ویندوز 11 با استفاده از ابزارک‌ها، شما را به اخبار و اطلاعاتی که به آنها اهمیت می‌دهید سریعتر نزدیک می‌کند این عمل از طریق هوش مصنوعی و مرورگر Microsoft Edge با بهترین عملکرد امکان‌پذیر است. حتی زمانی که بر روی کار خود تمرکز کرده‌اید در زمانی کوتاه که نیاز به استراحت دارید یک لحظه برای بررسی دنیای بیرون می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم. برای مشاهده‌ی اخبار، وضعیت آب‌وهوا، قرارهای آینده در تقویم، نکاتی درباره‌ی استفاده از ویندوز ۱۱ و موراد دیگر کافی است روی نماد تسک‌بار کلیک کنید. سپس Add Widgets را بزنید تا تنظیم کنید که کدام ویجت‌ها روی صفحه نمایش داده شوند و کدام پنهان باشند.

آمار بهتر در مورد استفاده و مصرف باتری

تنظیمات ویندوز را باز کنید و System and Power & Battery را انتخاب کنید خواهید دید مه جزئیات بیشتری در مورد استفاده و چگونگی تخلیه باتری توسط برنامه ها ارائه می شود و حتی برای اطلاعات بیشتر نیز می توانید Battery Usage را انتخاب کنید. این بخش برای استفاده از دستگاه هایی است که با باتری کار می کنند مانند تبلت ها و لپ تاب ها و همچنین نشان‌دهنده‌ی یک رابط کاربری بهینه شده برای استفاده به‌صورت لمسی و بدون صفحه کلید است که نیاز به وضوح بالاتر، فضای بیشتر با تصاویر و دکمه‌ها و منوهای بزرگ‌تر دارد.

استفاده از برنامه های اندرویدی در ویندوز!

این یکی از ویژگی‌های اصلی ویندوز ۱۱ است که هر چند در عرضه‌ی اولیه دردسترس نیست اما به‌زودی با به‌روزرسانی‌های بعدی شاهد آن خواهیم بود و می‌توانید برنامه‌های اندروید را از اپ‌ استور آمازون دریافت کنید. هم‌اکنون دقیقا مشخص نیست که به‌روزرسانی برای اجرای برنامه‌های Android چه زمانی عرضه می‌شود اما می‌دانیم که اجرای برنامه‌های اندرویدی دقیقا مشابه برنامه‌ های استاندارد ویندوز خواهد بود و برای نمونه می‌توانید آن‌ها را به گوشه‌ های صفحه بکشید یا به نوار وظیفه پین کنید.

استفاده‌ی آسان از نمایشگر دوم

یکی دیگر از قابلیت های ویندوز 11 شیوه‌ی تشخیص صفحه نمایش ثانویه است. دیگر سیستم عامل نرم‌افزار چیدمان نصب مانیتور دوم را به ذهن می‌سپارد و بنابراین اگر نمایشگر را قطع و وصل کنید، چیدمان برنامه‌ها به موقعیت قبلی خود بازمی‌گردد. و این تغییر کوچک برای هر کسی که از چند نمایشگر استفاده می‌کند، سودمند خواهد بود.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید