آیا شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟ آیا گوشی مدت طولانی به برق باشد باتری آن آسیب می بیند؟ در این مطلب قصد داریم در مورد این موضوعات صحبت کنیم.

با توجه به اطلاعات بدست آمده شارژ سریع برای گوشی هایی که قابلیت شارژ شدن سریع را دارد به باتری آن ها صدمه نمی زند و عمر باتری را کم نمی کند. در ادامه با ویبره موبایل همراه باشید.
آیا شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟ آیا گوشی مدت طولانی به برق باشد باتری آن آسیب می بیند؟ در این مطلب قصد داریم در مورد این موضوعات صحبت کنیم.

با پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن حجم باتری گوشی های همراه نیاز به شارژ شدن سریع آن ها نیز به عنوان اولویت قرار گرفته است. چرا که هر چه ظرفیت باتری بالاتر می رود باید سرعت شارژ شدن هم افزایش یابد از طرفی با توجه به مسائل روزانه افراد و علاقه آن ها به سریع تر شارژ شدن تلفن همراهشان در این مقاله قصد داریم در مورد شارژ شدن سریع باتری و شارژرهای سریع و فوق سریع و اینکه آیا این شارژرها عمر باتری تلفن همراهمان را کم می کنند؟ صحبت کنیم.

فست شارژ یا شارژ سریع چیست؟

همان طور که از اسم آن مشخص است، فست شارژ قابلیت تقریبا جدیدی است که باعث می شود در مدت زمان کمتر باتری بیشتر شارژ شود و شارژر سریع به وسیله ای گفته می شود که با توان بالاتر می تواند باتری تلفن همراه را در مدت زمان کمتر بیشتر شارژ کند.

به صورت تقریبی به شارژر های با توان 15 تا 20 وات شارژرهای سریع گفته می شود و به شارژرهای بالای 20 وات مثلا یک شارژر 25 واتی، شارژر فوق سریع گفته می شود.

اگر دستگاه به مدت طولانی به برق باشد باتری آسیب می بیند؟ و آیا فست شارژ برای باتری ضرر دارد؟

در گوشی های موبایل از دو نوع باتری استفاده می شود. باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

باتری ها از نوع لیتیوم به تغییرات سریع جریان شارژ و تخلیه حساس هستند و باتری های لیتیوم پلیمری نسبت به باتری های لیتیوم یونی مقاومت بهتری در برابر تغییرات ناگهانی جریان و گرما از خود نشان می دهند و از همین رو دو فاکتور مهم یکی میزان تغییرات ناگهانی جریان شارژر و دیگری گرمای تولید شده هنگام شارژ شدن اثر کمتری بر روی باتری لیتیوم پلیمری خواهد گذاشت.

پس داغ شدن بیش از حد باتری بسیار مضر است. به سرعت سلول های ذخیره ی‌ باتری را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. اگر میزان گرما و حرارات باتری بالاتر از حد مجاز شود الکترولیت موجود در باتری ممکن است به درجه‌ جوش برسد و اثرش را به طور کامل از دست بدهد. پس ترجیحا در زمان شارژ شدن باتری تلفن با آن پردازش سنگین انجام ندهید که داغ تر شود.و بعضاً مشاهده شده که گوشی در حال شارژ شدن بوده و در محیط گرم قرار گرفته است و باعث انفجار موبایل شده است.

مورد بعدی در مورد جریان است. اکثر گوشی های جدید یک کنترلر دارند و اگر شارژ گوشی کامل شود جریان ورودی به گوشی را قطع می کنند. در نتیجه شارژ بیش از حد گوشی در حال حاضر تاثیری روی باتری ندارد و از این بابت نباید نگران باشید.

وقتی باتری موبایل خالی است یا شارژ کمی دارد اختلاف پتانسیل بالا باعث بیشتر شدن جریان ورودی می شود و دستگاه های جدید قابلیت کنترل جریان را دارند و از صفر تا 50 درصد گوشی تلفن همراه سریع شارژ می شوند و از پنجاه درصد به بالا باتری آرام تر شارژ می شود چرا که اختلاف پتانیسل کاهش می یابد. شارژرهای معمولی جریان ثابتی دارند اما شارژرهای سریع جریان های متغیری را متناسب با سطح انرژی باتری ایجاد می کنند.

پس یکی از علت های شارژ سریع متغیر بودن جریان خروجی از آن است اما نه به گونه ای که به باتری صدمه وارد کند چرا که هم داخل گوشی کنترلر تغییرات سریع جریان وجود دارد و هم شارژر سریع جریان را به سرعت تغییر نخواهد داد و تا به اکنون هیچ مدرکی در مورد اینکه فست شارژ به باتری صدمه می زند وجود ندارد پس با خیال راحت به شارژ کردن باتری گوشی خود بپردازید و نگران کاهش عمر آن نباشید. اکنون گوشی ها به گونه ای ساخته می شوند که باتری های آن ها جریان بالا را هم تحمل می کند پس در نتیجه هر چه توان یعنی حاصلضرب ولتاژ در جریان بالاتر باشد شارژ باتری سریع تر خواهد بود و این جای نگرانی از بابت عمر باتری نخواهد داشت.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید